.
KEDENGARANNYA memang menakutkan apabila ada dakwaan mengatakan wanita adalah mangsa utama jangkitan virus berbahaya seperti HIV dan Human Papiloma Virus (HPV) yang dipercayai menjadi satu faktor penyebab barah rahim.

Dakwaan itu bukan sekadar ‘cakap kosong’ kerana ia hasil kajian saintifik beberapa institusi seperti Harvard Aids Institute, AGIT Clinical Centre dan Harvard University Medical School.

Saintis Antipenuaan dan Bioteknologi Perubatan Aaride International, Dr Kogelen Govindasamy, berkata penyakit disebabkan virus berkenaan tiada penawar dan boleh membuatkan mangsa dan ahli keluarga menderita.

Katanya, ramai artis popular bertaraf antarabangsa dan orang kenamaan di serata dunia dijangkiti virus berkenaan dan kebanyakan mereka menderita secara senyap.

“Banyak laporan kajian saintifik membuktikan virus berkenaan makin tersebar luas dan menjangkiti wanita setiap hari melalui hubungan intim tanpa kondom dengan pasangan yang menjadi pembawa virus.

“Hasil kajian di sesetengah negara mendapati, seorang daripada setiap lima orang wanita dijangkiti HIV dan separuh daripada wanita terbabit ada potensi melahirkan bayi dijangkiti virus HIV,” katanya.

Dr Kogelen berkata, selain HIV dan HPV, banyak lagi virus yang boleh membawa maut mudah dijangkiti wanita melalui hubungan seks.

“Selain mengamalkan sikap berhati-hati ketika mengadakan hubungan seks dengan penggunaan kondom, adalah penting wanita memastikan tahap kebersihan maksimum di sekitar alat sulit.

“Justeru, penggunaan alat pencuci mengandungi ramuan selamat dan semula jadi serta mendapat pengiktirafan sangat penting,” katanya.

Dr Kogelen berkata, seseorang wanita boleh mengelak dijangkiti jangkitan berbahaya jika mengambil berat penjagaan kesihatan dan kebersihan.



Katanya, antara panduan berguna yang boleh diamalkan adalah seperti berikut:


1) Memastikan kulit di bahagian alat sulit sentiasa sihat, tidak basah tanpa rekahan halus dan tidak terhakis. Segera dapat bantuan doktor jika mengalami simptom itu.

2) Melakukan ‘Pap Smear Test’ setiap enam bulan sekali untuk rawatan awal jika positif dijangkiti virus.

3) Elakkan penggunaan tuala di hotel dan air tandas daripada tandas awam yang kotor terpercik ke kulit alat sulit.

4) Pastikan pasangan anda melakukan ujian darah bagi memastikan bebas daripada kuman berbahaya. Jika tidak pasti, gunakan kondom.

5) Elakkan pakaian ketat dan sentiasa gunakan fabrik kapas untuk pakaian dalaman dan basuh pakaian dengan bersih.

6) Elakkan jenama tuala wanita yang menyebabkan alahan kulit seolah-olah permukaan melecur.

7) Elakkan ‘vaginal douches’ yang boleh mengganggu keseimbangan bakteria baik dan keasidan faraj.

dirol.gif Bincang dengan doktor anda sebelum mengambil ‘antibiotik spectrum luas’ yang boleh mengganggu keseimbangan bakteria baik di bahagian alat sulit.

9) Amalkan pengambilan minuman yogurt kurang gula dan kurang lemak.


“Jika wujud rekahan kulit halus dan permukaan kulit bahagian alat sulit yang tidak sihat, kedua-dua pasangan harus berjumpa doktor dengan segera sebelum jangkitan sekunder berlaku,” katanya.

Dr Kogelen berkata, bagi memastikan alat sulit benar-benar bebas daripada jangkitan virus, pastikan pencuci wanita yang digunakan sesuai dan selamat untuk menjaga kebersihan setiap kali ke tandas, ketika haid dan selepas serta sebelum mengadakan hubungan seks.

Katanya, kriteria pencuci alat sulit wanita yang sesuai seharusnya mempunyai ciri-ciri berikut, iaitu bebas kandungan SLS iaitu sejenis ramuan karsinogenik, kadar pH hanya di antara 5 hingga pH 5.5, tidak mengandungi pewarna berasaskan ‘formaldehyde’, pastikan ekstrak tulen kod ketulenan ‘AIC 99 oak gold’ dan ‘piper betel’ yang diiktiraf ketulenannya oleh Gifted Institute of Technology, pilih ‘Glycerine’ berasaskan 100 peratus tumbuhan serta bebas ‘glycerine’ haiwan, ada ramuan Vitamin E dalam bentuk ‘tocopherol acetate’ dan bebas daripada sebatian silikon dan ammonium yang kuat.