Antibiotik membunuh kuman (bakteria). Ia tidak membunuh kulat (fungus) dan virus. Oleh itu periksa dengan doktor anda dahulu untuk menentukan sama ada penyakit anda disebabkan oleh virus, kulat atau kuman. Sekiranya virus (contohnya boleh dikatakan 90% sakit tekak disebabkan oleh virus) penggunaan antibiotik mungkin tidak perlu, kecuali untuk menghalang secondary infection (jangkitan sekunder).

Penggunaan antibiotik yang berlebihan dan tidak mengikut peraturan boleh membawa kesan yang tidak baik seperti terjadinya resistance (iaitu antibiotik tersebut tidak lagi dapat berfungsi dengan baik, jadi pengambilannya tidak lagi dapat menghilangkan penyakit tersebut). Akhirnya anda terpaksa menggunakan antibiotik daripada jenis lain.

Antara perkara yang perlu diingat semasa mengambil antibiotik ialah:

  • Pastikan anda menghabiskan semua antibiotik yang diberi. Selalunya anda akan diberi stok untuk 3 hingga 5 hari. Habiskan kesemuanya. Ini kerana tidak semua kuman itu mati setelah mengambilnya selama, contohnya 2 hari, walaupun tanda-tanda sakit anda telah hilang. Anda perlu menghabiskannya supaya semua kuman itu mati. Ini penting untuk mengelakkan daripada resistance.

  • Makan mengikut masa yang ditentukan. Contohnya antibiotik yang perlu diambil 2 kali sehari perlulah diambil setiap 12 jam. Antibiotik yang diambil 3 kali sehari perlu diambil setiap 8 jam. Antibiotik yang diambil 4 kali sehari perlu diambil setiap 6 jam. Ini untuk memastikan antibiotik tersebut sentiasa ada di dalam badan anda. Kekerapan mengambilnya bergantung kepada jenis antibiotik. Jenis antibiotik yang baru selalunya hanya perlu diambil 2 kali sehari (iaitu 12 jam sekali) atau sekali sehari.

  • Sesetengah antibiotik perlu diambil sebelum makan. Ini penting untuk meningkatkan penyerapan antibiotik ke dalam saluran darah. Pengambilan antibiotik bersama-sama dengan sesetegah ubat lain, contohnya ubat gastrik, boleh menyebabkan fungsi antibiotik berkurangan. Di samping itu, sesetengah antibiotik menyebabkan anda merasa loya dan muntah – oleh itu lebih baik diambil sebelum makan.

  • Sekiranya anda mengambil probiotik (bakteria yang baik) seperti acidophilus dsb., pastikan waktu pengambilannya dengan antibiotik tidak sama. Ini kerana antibiotik membunuh semua jenis kuman sama ada yang baik atau merbahaya. Contohnya, untuk mendapatkan semua kebaikan yogurt (yang mengandungi bakteria baik) jangan ambilnya semasa anda mengambil antibiotik.

  • Ramai orang yang alahan dengan antibiotik. Pengambilan sesetengah antibiotik seperti penicillin boleh menyebabkan anda mengalami gatal-gatal yang teruk, dsb. Beritahu doktor anda sekiranya anda alahan atau allergik dengan sebarang antibiotik. Anda akan diberi antibiotik dari kumpulan yang lain.

  • Pengambilan antibiotik yang membunuh bakteria boleh menyebabkan pertumbuhan organisma lain terutamanya kulat. Akibatnya, pengambil akan lebih mudah mengalami penyakit yang berkaitan dengan jangkitan kulat seperti keputihan (wanita) dsb.