SOALAN: SAYA berumur 23 tahun dan baru berkahwin tiga bulan lalu.


Haid terakhir saya adalah 14 Januari lalu dan belum datang haid lagi hingga Februari.

Saya sudah berjumpa dengan doktor dan membuat pemeriksaan, malangnya ujian air kencing menunjukkan saya negatif dan imbasan juga menunjukkan saya tidak mengandung.

Saya ingin tahu mengapa saya masih belum haid dan adakah saya mengandung? Jika tidak apakah yang perlu saya lakukan?

MAS,
Kuala Lumpur


KETIKA putaran haid anda teratur, jika lewat lebih seminggu dan anda ada simptom seperti loya, sengal puting dan kemaluan lembap, kemungkinan anda hamil dan anda perlu sahkan melalui ujian kehamilan dan jika ada keraguan, ujian imbasan atau ultrasound scan.

Jika semua itu negatif, kemungkinan besar anda tidak hamil. Jika anda pernah suatu ketika dulu mengalami kelewatan haid, mungkin apa yang berlaku kini seolah-olah macam ulangan perkara lama!

Adakalanya tekanan menyebabkan putaran haid meragam dan haid lewat dan menggambarkan seolah-olah wanita itu hamil. Jika dia percaya yang dia benar-benar hamil, dia akan berlagak macam wanita hamil dan kehamilannya itu ialah kehamilan palsu atau ‘false pregnancy’.

Kini kebanyakan wanita yang lewat haid berjumpa doktor dan doktor boleh sahkan sama ada wanita itu benar-benar hamil atau sebaliknya. Jadi kemungkinan kehamilan palsu berlaku amat jarang sekali. Berbeza dengan 15-20 tahun lalu, kebanyakan wanita yang lewat datang haid jumpa mak bidan dan dengan memegang perut wanita itu mak bidan beri diagnosa hamil! Jadi insiden kehamilan palsu kerap berlaku, maka terdengar cerita yang kononnya bayi diambil hantu atau lesap!

Saya syorkan puan mengikut nasihat doktor dan jika perlu menjalani pemeriksaan susulan, teruskan. Apabila tekanan itu sudah lega, haid puan akan kembali semula jika puan benar-benar tidak hamil.