Epilepsi atau sawan babi merupakan gangguan yang menyebabkan serangan berkala yang berlaku apabila impuls elektrik otak terganggu. Ada dua jenis serangan epilepsi. Bentuk grand mal melibatkan serangan konvulsi yang berulang. Serangan ini boleh menyebabkan anak pengsan dan mengalami kekejangan yang berterusan selama satu minit. Anggota badannya akan meronta-ronta, gigi terkancing (semasa ini lidah anak mungkin tergigit), kencing yang tidak terkawal dan berbuih di mulut. Selepas konvulsi, anak biasanya akan tidur.

Jenis epilepsi petit mal tidak melibatkan konvulsi. Keadaan pengsan hanya berterusan selama beberapa ketika sahaja dan mata anak kelihatan memandang kosong. Anak tidak mendengar atau melihat apa-apa. Bentuk epilepsi jenis ini biasanya tidak dapat dikesan dan tidak dikenalpasti sebagai epilepsi. Walaupun epilepsi jenis ini berbeza daripada konvulsi grand mal, serangan petit mal yang kerap boleh mengganggu kehidupan anak, terutamanya dalam persekolahan dan aktiviti luar seperti menunggang basikal. Epilepsi biasanya penyakit keluarga dan tidak ada kaitan dengan kecacatan mental.

Kira-kira tiga hingga lima peratus daripada kanak-kanak dalam lingkungan umur bawah enam tahun mengalami konvulsi tetapi ramai daripada mereka hanya mengalami konvulsi febril tidak berbahaya. Keadaan ini timbul apabila berlaku gangguan elektrik di otak yang berpunca daripada suhu badan yang tinggi.

Adakah keadaan ini serius?

Epilepsi bukan merupakan gangguan yang berbahaya. Setiap kanak-kanak biasanya akan mengatasi keadaan petit mal di akhir zaman remaja mereka. Walau bagaimanapun, kanak-kanak yang menghidap epilepsi grand mal memerlukan pertimbangan yang khusus sepanjang hayat mereka walaupun keadaan ini boleh dikawal oleh penggunaan dadah. Anak yang menghidap penyakit epilepsi jenis ini memerlukan pengawasan semasa melakukan aktiviti seperti berenang dan menunggang basikal.

Tanda-tanda

Grand mal

Pengsan
Kancing gigi
Anggota badan mengalami kekejangan dan meronta-ronta
Kencing tidak terkawal
Mulut berbuih
Petit mal

Anak seakan-akan termenung buat beberapa ketika dan tidak sedar

Apakah tindakan pertama?

Semasa serangan grand mal

Lindungi anak anda daripada kecederaan dengan mengalihkan perabot supaya anggota yang meronta tidak menghantuk objek keras.
Longgarkan pakaiannya di leher dan dada.
Sentiasa berada di sisi anak sehingga serangannya berhenti.
Jangan cuba meregangkan rahang mulut jika berlaku kancing gigi atau cuba memasukkan benda ke dalam mulutnya. Sebarang kecederaan yang berlaku pada lidahnya berlaku di permulaan serangan. Oleh itu, tidak ada apa yang anda boleh lakukan sehingga serangan ini berhenti.
Sebaik sahaja serangan berhenti, iringkan badan anak supaya dia tidak tercekik pada lidah atau liurnya.
Perhatikan apa yang berlaku semasa serangan ini. Pemerhatian anda dapat membantu doktor membuat diagnosis.

Semasa serangan petit mal

Alihkan anak ke tempat yang selamat jika dia berada di jalan atau di atas tangga.
Pastikan anda berada di sisi anak sehingga serangan epilepsi berhenti.

Perlukah saya berjumpa doktor?

Bawa anak berjumpa doktor sebaik sahaja serangan epilepsi berhenti, tidak kira sama ada anda mengesyaki serangan konvulsi tersebut adalah jenis grand mal atau petit mal.

Apakah tindakan doktor?

Jika anak mengalami serangan konvulsi, doktor akan melakukan pemeriksaan untuk menentukan jenis epilepsi.
Jika konvulsi yang dialami anak adalah jenis berulang, anak akan dirujuk ke hospital untuk menjalani ujian makmal. Ini mungkin melibatkan ujian darah untuk memeriksa kandungan glukos dan kalsium, ECG (elektrosefalogram) dan mungkin pengimbasan otak untuk menentukan bahagian otak yang terlibat. Semasa imbasan, otak anak akan dirangsang, misalnya, dengan cahaya strob supaya sebarang keadaan luar biasa dalam otak dapat dikesan oleh alat pengimbas. Beberapa ujian ini juga digunakan untuk membuat diagnosis bagi serangan petit mal.
Pakar pediatrik hospital akan mengesyorkan ubat antikonvulsan yang perlu diambil setiap hari bagi mengurangkan kekerapan serangan grand mal. Serangan jenis ini tidak boleh diubati.
Keadaan anak akan dikaji semula dari semasa ke semasa. Jika serangan tidak berlaku selama satu atau dua tahun, doktor mungkin akan menghentikan pengambilan ubat.

Bagaimanakah saya boleh membantu?

Anda mungkin akan berasa terkejut apabila mengetahui anak mengalami epilepsi dan kedua-dua ibu bapa dan anak perlu memulihkan yakin diri masing-masing. Doktor akan menasihatkan anda tentang cara menagani masalah ini.
Catatkan kekerapan serangan petit mal anak dan berikan maklumat ini kepada doktor.
Awasi anak dan laporkan sebarang perbezaan mental atau personaliti yang mungkin timbul hasil ubat yang diambil. Ubat perlu diambil mengikut jumlah yang ditetapkan untuk mengelak berlakunya kesan sampingan.
Layan anak seperti biasa. Beritahu rakan-rakan atau guru tentang masalah anak supaya mereka tidak berasa takut atau terperanjat apabila berlaku serangan epilepsi.
Jika anak diberi ubat antikonvulsan, jangan hentikan pengambilan ubat tanpa nasihat doktor. Penghentian memakan ubat akan menyebabkan konvulsi yang berpanjangan selepas beberapa hari.
Latih anak untuk mengenali tanda-tanda sebelum serangan epilepsi. Ada pesakit yang mengalami perasaan aneh seperti bau yang busuk, gangguan penglihatan atau perut rasa tidak sedap. Perasaan ini dikenali sebagai "aura" dan jika anak sudah boleh mengenali tanda-tanda amaran ini, dia mungkin dapat mengelak daripada berlaku sebarang kemalangan