Apakah itu bantuan CPR? CPR bermaksud cardiopulmonary resuscitation (bantuan kardio-pulmonari ). Ia adalah kombinasi bantuan pernafasan melalui mulut ke mulut. Ia juga bantuan jantung melalui proses menekan dada.


Melalui cara ini, jika kanak-kanak tidak bernafas, CPR dapat membantu memberikan darah yang beroksigen ke otak. Tanpa oksigen masalah kecederaan otak boleh berlaku dalam masa kurang daripada lapan minit.

CPR mungkin diperlukan dalam beberapa situasi kecemasan. Ini termasuklah kemalangan, lemas, keracunan dan sebagainya.

Dengan membaca mengenai CPR dan cara melakukannya, ia adalah kaedah utama untuk memberi bantuan kepada anak anda jika sesuatu kecelakaan berlaku.

Bila CPR diperlukan?

CPR dilakukan apabila seseorang itu tidak bernafas atau pengaliran darah tidak mencukupi.

Sebelum melakukan CPR, pastikan anda berada dalam keadaan yang selamat. Sebagai contoh jika kanak-kanak mengalami kejutan elektrik, pastikan dia tidak lagi tersentuh dawai elektrik. Jika tidak, anda turut berisiko mengalami kejutan elektrik.

Apabila anda pasti keadaan persekitaran selamat, dengan segera pastikan apakah keadaan status mereka yang memerlukan bantuan. Analisis ini boleh dilakukan dengan melihat untuk tanda-tanda berikut

1. Tahap kesedaran kanak-kanak
- membuka mata
- menggerakkan kaki atau tangan
- bunyi dari mulut

2. Pernafasan
- lihat jika ada pergerakan dada yang menunjukkan proses pernafasan
- dengar bunyi udara masuk ke dalam paru paru

3. Denyutan nadi / jantung

Jika anda tidak dapat menentukan kanak kanak itu bernafas atau tiada denyutan nadi mulakan bantuan CPR dan teruskan sehingga bantuan profesional tiba. Pastikan anda memanggil bantuan pertolongan .

Tiga perkara penting dalam CPR.

  • A - Airway ( salur pernafasan ) pastikan salur pernafasan tidak tersumbat dan terbuka ketika memberi bantuan pernafasan. Ini dapat dilakukan dengan memeriksa mulut dan memastikan tiada makanan atau objek di dalam mulut.

  • B- Breathing (pernafasan ) bantuan pernafasan dilakukan apabila seseorang itu tidak bernafas. Ia dilakukan dengan menghembus nafas ke dalam mulut dan secara langsung kepada paru-paru mangsa.

  • C - Circulation ( pengaliran darah ). Ia adalah proses menekan dada. Anda dapat mematikan pengaliran darah berlaku dan dengan ini darah beroksigen dapat dibekalkan ke bahagian otak.

    Perlu ditekankan di sini, ada teknik penting dalam memberikan bantuan CPR dan teknik ini akan diajar apabila seseorang itu menjalani kursus khas CPR.

    Penulis adalah Pakar Perunding Kanak-Kanak dan Kardiologi Pusat Perubatan Pantai