Anak saya seorang lelaki, berusia 3 tahun. Sejak berumur 4 bulan lagi saya dapati dia mengalami gatal-gatal kulit, sering menggaru terutama di bahagian siku, kepala, badan dan kaki, kadangkala sehingga luka apabila menggaru melebihi had.


Saya sudah membawanya menemui pakar kulit dan juga mendapatkan rawatan tradisional, namun penyakit anak saya masih tidak sembuh malah pada suatu masa semakin teruk. Saya juga tidak membenarkan (pantang) anak saya makan ayam, sotong, telur dan semua benda gatal.

Untuk makluman doktor, saya adalah seorang ibu yang juga mengalami sinus yang agak teruk dan kini mengambil ubat tefal & nasal spray Nasalcort AQ.

Linda,
Petaling Jaya

Jawapan:


Dari apa yang puan ceritakan, kemungkinan besar anak puan mengalami eczema. Lagipun, puan juga mengalami penyakit sinus (sinusitis) yang mana ia adalah satu daripada penyakit allergy.

Eczema boleh dicetuskan oleh beberapa faktor luaran seperti makanan tertentu. Puan juga sudah melarang anak puan makan makanan yang selalunya menjadi sebab dijangkiti penyakit gatal, tetapi adakah ia sudah dibuktikan? Adakah benda atau makanan lain yang menyebabkan eczema masih tidak sembuh sepenuhnya atau berulang-ulang? Ada kemungkinan alergen-alergen ini tidak disedari oleh puan?