Sama seperti yang diperkatakan dalam insurans atau kontrak-kontrak lain, cetakan kecil itulah yang diambil kira. Begitu juga dengan label pada produk makanan. Cetakan kecil pada belakang label sering memberitahu anda lebih daripada apa yang tertera pada label depan (berserta gambar yang menarik). Ramai pembeli sama ada tidak menyedari, tidak mempunyai masa atau tidak melihat dengan teliti untuk mendapatkan kebenaran. Malah mungkin mereka tidak memperdulikannya langsung.

Namun label ini yang boleh memberitahu banyak perkara mengenai apa yang anda makan. Ia boleh membantu anda membandingkan mutu dan nilai pemakanan sesuatu produk. Malah ia juga membantu anda mengelakkan daripada produk yang menimbulkan kesan alahan atau yang anda cuba elakkan atas alasan kesihatan atau diet.

Bagi pengguna biasa yang memeriksa senarai ramuan, mereka sering keliru kerana seseorang itu perlu menjadi ahli kimia atau pakar makanan untuk mentafsirkan makna nama bahan kimia atau nombor kod terutamanya yang didapati pada produk import.

Bagaimanapun, ada baiknya anda mempelajari beberapa istilah. Selepas membaca bab ini, anda mungkin mendapat makanan tertentu yang anda beli atas dasar kepercayaan tidak lagi sama seperti sebelumnya. Berikut kami kemukakan beberapa fakta mengenai pembungkusan makanan.

Apa ada pada nama

Nama produk adalah panduan pertama untuk mengetahui apakah kandungan makanan. Anda perlu membacanya dengan teliti kerana bukan semua benda sama seperti yang dilihat. Sebagai contoh, anda mengharapkan "jeli raspberi" atau jeli "berperisa raspberi" mengandungi raspberi sebenar tetapi ia mungkin hanya mengandungi perisa tiruan.

Nama mestilah juga menunjukkan sama ada makanan itu telah menjalani sebarang pemerosesan, contohnya susu UHT. (Tetapi bukan semua makanan yang mengandungi ramuan yang diubah suai secara genetik perlu diberitahu dalam senarai nama atau ramuan.)

Sesetengah makanan mempunyai nama biasa seperti "krim kraker". Ia tidak mengandungi krim tetapi namanya dianggap cukup dikenali dan tidak mengelirukan. Makanan lain dengan nama yang dijelaskan mempunyai peraturan yang ketat berhubung penggunaannya. Sebagai contoh untuk dipanggil majerin, sapuan mestilah mengandungi mega_shok.gif% lemak.

Senarai ramuan

Ramuan untuk produk yang diimport biasanya disenaraikan mengikut susunan berat. Sesetengahnya pula disenaraikan dalam bentuk peratusan. Perlu diingat bahawa beberapa ramuan mempunyai banyak nama. Fruktosa, sukrosa, dektrosa, glukosa sirap jagung, madu dan sirap pekat hitam yang ditapis dari gula mungkin disenaraikan secara berasingan tetapi kesemuanya adalah gula tambahan.

Senarai ramuan jarang memberikan jumlah sesuatu bahan dalam produk secara khusus melainkan diberi penekanan khas, misalnya: "dibuat dengan ayam tambahan" atau "dibuat dengan kuning telur segar". Jika dakwaan seperti ini dibuat, peratusan minimum ramuan itu biasanya diberikan.

Jika bahan penambah makanan digunakan seperti pewarna, perisa, pengawet, pemantap atau pemanis, ia mestilah disenaraikan. Beberapa produk import mempunyai kod atau nombor E, yang bermakna ia telah diterima oleh Kesatuan Eropah.

Maklumaat pemakanan

Banyak label makanan memberikan maklumat sedemikian tetapi biasanya hanya jika dakwaan dari sudut pemakanan atau manfaatnya dibuat. Terdapat dua senarai yang seragam:

"label asas" dengan karbohidrat, tenaga, lemak dan protein.
dan "label penuh" yang juga memberikan serat, lemak tepu, natroium dan gula.
Tidak kira ramuan mana yang digunakan, kandungan pemakanan mestilah diberikan bagi setiap 100 gram atau mililiter untuk memudahkan pengguna membuat perbandingan antara produk. Selain itu, sukatan juga boeh diberikan bagi setiap hidangan.

Karbohidrat sebahagian besarnya adalah kanji dan gula. Garis panduan pemakanan yang sihat menyarankan kita memakan lebih banyak kanji berbanding gula. Bagaimanapun jika produk hanya mempunyai label asas, anda tidak akan mengetahui apakah jenis karbohidrat yang anda makan. Begitu juga kita dinasihatkan supaya mengurangkan pengambilan lemak terutama lemak tepu, yang meningkatkan paras kolesterol dan risiko penyakit jantung.

Hanya label yang lengkap mampu menjelaskan jumlah lemak tepu dalam makanan.

Dakwaan nilai pemakanan

Dakwaan mengenai nilai pemakanan pada pembungkus mungkin menarik perhatian anda tetapi anda perlu berhati-hati. Tidak terdapat sebarang definisi undang-undang untuk kebanyakan daripadanya. Sebagai contoh "rendah lemak" atau "kaya dengan serat". Sesetengah dakwaan seperti "kalori rendah" memang dikawal tetapi amat penting dan berbaloi anda membaca semua label untuk mengetahui lebih banyak maklumat mengenai makanan