Paracetamol/panadol/acetaminophen merupakan sejenis ubat yang dikategorikan dalam kumpulan analgesic (pain killer) yg selalu diambil manusia. Tapi awas! Jangan sesekali memberi paracetamol kepada kucing.

Kucing mudah diracuni oleh parasetamol kerana mereka mempunyai metabolisme hati yang berbeza berbanding dengan manusia. Pada manusia dan haiwan yang paling lain, parasetamol yang digabungkan dengan glukuronat menghasilkan produk yang selamat. Kucing mempunyai tahap yang sangat rendah glukuronat, dan akibatnya lebih dari parasetamol diproses melalui jalur SITOKROM P450, menghasilkan produk NAPBQ beracun. NAPBQ kerosakan sel darah merah dan hati kucing.



Dos beracun untuk kucing adalah 50-100mg parasetamol per kg berat badan. Seekor kucing besar hampir tidak mungkin bertahan satu tablet tanpa kerosakan kekal. Malangnya, banyak ketidaktahuan pemilik yang memberi parasetamol kucing mereka untuk membuatnya merasa lebih baik mendapati bahawa selepas tablet tidak ada perbaikan, dan memberikan kucing lain. Hal ini menjamin tablet kedua yang ada cukup parasetamol menyebabkan kegagalan hati dan membunuh kucing.

Seekor kucing keracunan parasetamol mungkin tampak mual atau muntah. Mereka biasanya akan menunjukkan anemia Heinz tubuh dan taip gejala berkaitan dengan kelesuan: gusi biru atau coklat, dan depresi. Kucing biasanya menunjukkan wajah bengkak dan kaki, dan mungkin menangis. Dalam kes yang berat kucing itu sudah akan menjadi kuning dan menunjukkan tanda-tanda hepatotoksisitas.

Keracunan parasetamol boleh diubati dengan perhatian perubatan tepat waktu, sebelum hati menjadi begitu rosak teruk sehingga tidak boleh lagi berfungsi.