Bujang!kalau menjadi anak dara dan masih menyendiri,sudah tentu telinga bingit mendengar bebelan dari keluarga yang mahukan mereka medirikan rumahtangga.Bagi mereka membujang sampai usia lanjut sedikit memalukan.Namun kini ia seakan menadi trend.

Bagaimana dengan lelaki?Lelaki membujang sebenarnya tidak ketinggalan menjadi bahan bualan keluarga namun selalunya ia berlalu begitu sahaja dengan alasan lelaki tahu menjaga diri mereka berbanding wanita.Tapi mengapa ya ada lelaki yang suka hidup membujang?

1.SEDANG MEMBUAT PILIHAN
Memang tidak dinafikan,ramai lelaki yang mempunyai kawan wanita dan dari sini mereka memilih mana satu yang terbaik untuk dijadikan pasangan hidup.Sudah tentunya untuk menentukan hati budi bukan boleh sehari dua.Mereka sanggup menunggu lama asalkan mendapat yang betul-betul sesuai.

2.BANYAK MASA DENGAN KAWAN-KAWAN
Hidup bujang bermakna tiada siapa yang boleh menyekat perbuatan atau tingkah laku mereka yang suka keluar melepak dengan kawan-kawan hingga jauh pagi.Kalau sudah berkahwin,jangan harap dapat berbuat demikian kerana isteri sudah tentu membebel.

3.BEBAS MENONTON APA YANG DISUKAI
Ini juga satu dari sebabnya.Kalau ingin menonton bola sehingga 24 jam pun tiada siapa yang melarang.Tapi kalau sudah berkeluarga,isteri tentu sahaja mahu menonton drama Melayu,anak-anak mahu tengok siri kartun dan sebagainya.Jadi kesukaan anda akan terbatas kerana hal ini.

4.BOLEH JIMATKAN WANG
Mungkin ramai yang tidak percaya tetapi lelaki bujang biasnya boleh berjimat dari segi wang gaji mereka.Mereka tidak perlu pening-pening kepala memikirkan baju isteri,beg tangan,baju atau pesekolahan anak-anak dan sebagainya.Semua duit adalah untuk anda sendiri dan sedikit siberikan kepada emak ayah.

5.NIKMATI KEHIDUPAN YANG DIINGINKAN
Tanpa ikatan anda bebas melakukan apa sahaja yang disukai atau diingini.Kalau anda mahu melancong keluar negara,bermain bola menyelam kedasar laut dan sebagainya,sudah pasti tiada yang akan menggangu aktiviti anda itu.Tetapi kalau anda sudah berkeluarga,anda perlu menyimpan sedikit keperluan anak-anak isteri serta masa depan mereka.Mungkin hobi anda akan dilihat sebagai membazir dan sebagainya.Jadi ini satu sebab mengapa lelaki suka hidup membujang.

6.TIDAK SANGGUP PIKUL TANGGUNGJAWAB
Perkahwinan merangkumi kasih sayang dan komitmen kepada pasangan.Dari perkahwinan anda akan punya anak-anak,seorang dua atau sebagainya.Bagi seorang yang tidak sanggup memikul semua komitmen yang dinyatakan,anda mungkin beranggapan perkahwinan sesuatu yang lucu.

7.LEBIH SIHAT
Hidup orang bujang kalau diuruskan dengan baik dan sempurna,mereka barangkali boleh hidup sihat berbanding apabila mendirikan rumah tangga.Sebagai contog,kalau isteri memasak makanan dan anda tidak mahu memakannya kerana ia lemak dan berminyak,isteri sudah tentu berasa kecil hati.Mahu tak mahu anda makan sehingga perut boroi.Jadi kalau anda bujang,anda boleh lakukan aktiviti sihat.Lihat sahaja perut orang-orang bujang,lebih kempis berbanding mereka yang sudah berumah tangga.

8.BANYAK HATI PERLU DIJAGA
Hidup bujang bebas berbuat apa sahaja.Tiada hati yang perlu dijaga kecuali hati anda sendiri.Tetapi bagaimana kalau berkahwin?Hati isteri perlu dijaga,mak mertua,ipar duai dan sebagainya dan semua itu kalau anda tidak bersedia,anda akan pening kepala memikirkannya.Ada hati yang perlu anda jaga dan kalau salah jaga,perkahwinan anda akan musnah.

9.PENINGKATAN KERJAYA
Ada yang memilih hidup membujang kerana bebas melakukan pekerjaan yang disukai.Malah peluang anda untuk naik pangkat juga terbuka luas.Jika mendapat tawaran keluar negara,anda bebas membuat keputusan.Berbanding yang berkahwin,sudah tentu banyak kekangan dan halangan dari isteri.

Sumber Mingguan Wanita bil:1377