BULU roma pada celah kemaluan memang ada fungsinya, iaitu mengekalkan kelembapan kulit kerana kulit bahagian kemaluan itu jenis kulit yang lembut dan sensitif. Kulit anggota sulit lelaki dan perempuan mengandungi lapisan sel malphigian yang banyak dan mengandungi pewarna kulit dan memberi ciri warna anggota sulit mengikut keturunan dan bangsa.

Jadi untuk individu yang berkulit gelap bahagian itu akan kelihatan lebih gelap dan sebaliknya untuk individu yang berkulit cerah, yang mana anggota sulit mereka kelihatan cerah, tapi tidak secerah badan mereka!

Kadangkala keradangan kulit bahagian itu boleh mengakibatkan peningkatan warna gelap kepada warna kulit anggota itu dan jika keradangan itu lega, kulit akan kelihatan cerah sedikit.

Bulu roma bahagian anggota sulit elok dikekalkan untuk mengawal kelembapan kulit. Bagaimanapun, bulu roma tersebut boleh ditrim supaya kelihatan kemas supaya dapat memudahkan sentuhan intim dengan mulut dan lidah dalam hubungan keintiman seksual kelak jika itu menjadi pilihan pasangan.

Berkenaan cara untuk mencerahkan kulit anggota sulit, tiada krim yang boleh memulihkannya, lagipun krim yang menekankan kulit itu boleh mengakibatkan keradangan kulit dan peningkatan kegelapan kulit.

Jika ada keradangan kulit seperti kulit kering dan gatal dan digaru, sudah tentu kulit itu akan kelihatan kurang cerah dari bahagian lain dan jika keradangan itu reda, kecerahan kulit akan kembali. Menggunakan krim pelembab setiap kali selepas mengeringkan badan dapat melembutkan kulit dan mencerahkannya. Krim untuk kecerahan muka bukan untuk disapu kepada kemaluan. Ia tidak sesuai, malahan boleh mengakibatkan alahan kerana kandungan kimia.

Isi yang menjadi kulop untuk klitoris atau kelentit ialah bibir kecil dan ia boleh berada dalam keadaan tidak seimbang. Bibir kecil ini ketika terangsang boleh mengembang dan memanjang kerana kemasukan darah dalamnya. Jika kulit itu mengalami keradangan misalnya kegatalan kerana tergigit serangga akan kelihatan kembang dan memanjang. Perkara ini semula jadi.

Memang mustahak untuk menjaga kesihatan anggota kelamin, terutama jika sudah bersuami. Jika anggota sihat ia dapat berfungsi dengan baik dan sebaliknya jika ada masalah.

Untuk kesegaran bahagian luar anggota kelamin, boleh mencucinya dengan bahan pencuci yang dirumus khas seperti Latacyd, dan juga yang lain.

Apa yang mustahak ialah bahan pencuci ini bukan untuk dicuci di dalam, kerana perbuatan ini akan menjejaskan bahagian dalam faraj dan mengakibatkan keradangan.

Penting juga untuk wanita mengamalkan pemeriksaan sendiri anggota kelamin (self vulval examination atau SVE) sebulan sekali dengan cermin tangan dan dalam suasana lampu yang terang untuk meneliti keseluruhan anggota kelamin sama ada terdapat keadaan yang kurang menyenangkan supaya boleh dirujuk kepada doktor untuk nasihat dan rawatan.

Saiz dan bentuk payu dara menjadi isu penting kepada perempuan seperti saiz dan bentuk anggota sulit lelaki. Ada juga wanita yang risaukan payu dara mereka seperti anda, tetapi semua isu ini sebenarnya isu luar kawalan mereka.

Cara untuk membesarkan payu dara ialah melalui pembedahan 'breast augmentation' dengan memasukan 'implan' supaya payu dara kelihatan tegap dan besar. Ini ada risikonya. Payu dara boleh membesar secara semula jadi apabila berat badan wanita itu naik, pundi susu aktif selepas melahirkan anak dan perubahan semasa.

Lagi pun saiz dan bentuk payu dara dalam kawalan baka dan keturunan. Bagaimanapun kasih dan sayang tidak terletak kepada saiz payu dara atau anggota sulit, tetapi kepada individu itu secara menyeluruh. Apa yang mustahak ialah keyakinan diri dan bertolak ansur dan toleransi.



Fungsi bulu roma dan kulit kemaluan

1) Bulu roma mengekalkan kelembapan kerana kulit bahagian kemaluan lembut dan sensitif.

2) Kulit anggota sulit lelaki dan perempuan mengandungi lapisan sel malphigian yang banyak dan mengandungi pewarna kulit, memberikan ciri warna anggota sulit mengikut keturunan dan bangsa.

3) Individu yang berkulit gelap, bahagian kemaluannya akan kelihatan lebih gelap dan sebaliknya untuk individu yang berkulit cerah.

4) Bulu roma bahagian anggota sulit elok dikekalkan untuk mengawal kelembapan kulit.

5) Bulu roma boleh ditrim supaya kelihatan kemas dan memudahkan sentuhan intim.

6) Tiada krim yang boleh mengubah warna kulit kemaluan. Penggunaan krim yang menekankan kulit kemaluan boleh mengakibatkan keradangan dan peningkatan kegelapan kulit
.