SAYA bersyukur dilahirkan sebagai seorang wanita yang dijadikan dari tulang rusuk kiri kaum Adam - dengan sebaik-baik ciptaan-Nya.

Pada minggu ini, saya suka menyentuh mengenai penyakit yang paling digeruni oleh kaum sejenis saya.

Tidak lain dan tidak bukan, kanser buah dada yang dikatakan menjadi pembunuh utama kaum wanita di dunia, tidak ketinggalan Malaysia.

Seorang dari setiap 19 wanita tempatan menghidap penyakit ini, sekali dalam seumur hidup mereka.

Saya ingin mengimbas kembali satu ceramah berkaitan yang pernah saya ikuti kira-kira sedekad nan lalu dan masih segar di dalam ingatan saya sehingga ke hari ini.

Kalau tidak silap saya, pada waktu itu tahun 1995 dan kerajaan sedang hebat mempromosikan kempen kesedaran kanser termasuklah, kanser buah dada ini.

Doktor berkenaan melahirkan kebimbangannya dengan sikap sebahagian wanita yang merelakan buah dada mereka yang telah dijangkiti kuman kanser dipicit untuk mengeluarkan nanah oleh pawang, kononnya untuk rawatan.

Akhirnya, mereka tetap diusung ke hospital setelah keadaan semakin teruk tetapi sayang seribu kali sayang, segala-galanya sudah terlambat apabila kanser berada di tahap lewat.

Ada juga yang berasa malu dan rendah diri apabila disahkan menghidapi kanser buah dada kerana bimbang menghadapi kemungkinan ditinggalkan oleh suami.

Saya menggeleng kepala dan mendapat kesedaran daripada kisah tersebut.

Bagi saya, kita tidak perlu kehilangan buah dada sama sekali kerana hakikatnya kanser berkenaan boleh dikenal pasti pada peringkat awal lagi.

Apatah lagi kanser buah dada adalah salah satu kanser yang paling mudah dikesan dan peluang menghapuskan sel-sel kanser dan seterusnya pulih, adalah sangat tinggi sekiranya dirawat awal.

Itu kisah 10 tahun lalu.

Ini pula hasil penyelidikan terkini oleh Persatuan Onkologi Malaysia yang mendapati 2/3 wanita tidak melakukan pemeriksaan sendiri buah dada (PSP).

Sementara itu, hanya 33 peratus daripada 1,000 responden wanita sekitar Lembah Klang yang melakukan PSP secara tetap.

Semua wanita berusia 20 tahun dan lebih disaran melakukan PSP setiap bulan sepanjang hayat mereka.

Bagi wanita yang melebihi 30 tahun mereka perlu juga mendapatkan pemeriksaan buah dada oleh seorang doktor setiap tahun.

Anda mesti melakukannya setiap bulan. Jika masih haid, PSP mestilah dilakukan di antara hari ketujuh hingga 10 selepas bermulanya haid anda.

Sekiranya jangka masa haid anda tidak teratur atau anda sudah putus haid, PSP mesti dilakukan pada satu hari yang ditetapkan setiap bulan.

Pilih hari yang mudah diingati, seperti hari pertama atau terakhir pada bulan tersebut.

Ia boleh dilakukan sama ada dengan melihat sebarang perubahan, benjolan atau lekuk di hadapan cermin dan mengesan perubahan dengan cara berbaring.

Sempena Hari Raya Aidiladha ini juga, elok benar rasanya kita korbankan rasa takut yang tidak berasas dan tidak ambil peduli.

Kalau bukan untuk diri sendiri, ingatlah kepada orang-orang tersayang terutamanya anak-anak yang memerlukan kita.

Pesanan ini juga sebenarnya saya tujukan khas kepada kaum lelaki kerana kanser buah dada juga boleh berlaku kepada Ahmad, Sulaiman atau Mahmud serta rakan-rakan lain yang seangkatan dengannya.