SEBELAH kanan bronchiole normal manakala brochiole
sebelah kiri bagi penghidap asma.


Anda boleh menjalani kehidupan biasa jika mampu mengawal asma

JEREBU yang melanda negara sekarang boleh menyebabkan penyakit asma, jangkitan saluran pernafasan dan sakit mata.

Mereka yang berpenyakit asma perlu berhati-hati ketika melakukan kegiatan luar. Soalnya apa yang anda ketahui berkaitan penyakit asma? Tidak boleh bersukan? Tidak boleh makan ais krim? Tidak boleh hidup tanpa ubat? Anda salah jika jawapannya ya. Sebenarnya anda boleh menjalani kehidupan biasa jika mampu mengawal asma.

Asma atau lelah dirujuk pada keadaan sukar untuk bernafas. Biasanya mereka yang berhadapan dengan masalah ini sangat sensitif terhadap persekitaran. Kini, ia menjadi masalah kesihatan biasa malah sembilan dari 11 peratus kanak-kanak di Malaysia berhadapan dengan masalah itu. Malah 50 peratus ketidakhadiran ke sekolah disebabkan asma.

Kata Pakar Perunding Perubatan dan Pernafasan, Dr Zainudin Md Zin, jumlah itu jika dibanding dengan 22 juta penduduk Malaysia, ia satu angka yang tinggi.

Ada dua jenis asma yang harus kita tahu. Satu, alahan asma dikalangan kanak-kanak dan golongan dewasa. Kadangkala (tetapi tidak selalu) alahan itu menyebabkan asma sebelum usia mencecah usia 35 tahun. Serangan asma terjadi apabila seseorang itu berhadapan dengan punca alahannya.

Tiada alahan asma (nonallergic asthma) adalah asma biasa kepada golongan dewasa pertengahan usia. Ia menyerang sebagai respon kepada faktor pencetus seperti bersenam, sejuk atau jangkitan pernafasan tetapi mekanisme alahan ini tidak bertanggungjawab kepada reaksi asma.

Asma sebenarnya satu keadaan kronik. Kadangkala pesakit asma merasakan penyakit itu sudah ‘hilang’ dari mereka tetapi sebenarnya tidak. Ia masih di situ cuma ia tidak ‘dirangsang’.

Secara tipikal, kebanyakan orang mengaitkan asma dengan pengambilan makanan tetapi asma menyerang hampir semua etnik di dunia dan ada pantang larang tersendiri terhadap asma. Apapun sebenarnya, jika pesakit mampu mengawal asma, kehidupan biasa sebenarnya mampu menjadi milik anda.

Ada dua faktor yang boleh merangsang asma. Faktor pertama dikenali sebagai pencetus. Keadaan yang didefinisikan sebagai pencetus termasuklah cuaca yang sejuk, berdebu, asap (asap rokok adalah pencetus terhebat), gangguan bernafas, bersukan (bagi golongan yang gagal mengawal asma) dan emosi yang terganggu.

Faktor kedua dikenali sebagai punca. Dua punca yang normal adalah alahan dan jangkitan pernafasan. Kemungkinan 75 hingga mega_shok.gif peratus pesakit muda sebenarnya berhadapan dengan masalah alahan ini. Punca alahan mungkin datang dari haiwan (kucing atau kuda), hama dan bebunga (dari pokok, bunga, rumput atau benih). Pendedahan kepada punca alahan ini akan mengakibatkan simptom serta-merta seperti bersin atau batuk. Di kalangan kanak-kanak juga, jangkitan pernafasan ini menjadikan asma bertambah teruk.

Menariknya, kebanyakan faktor ini dikaitkan dengan sejauh mana pembangunan sesebuah negara itu. Jika dilihat semakin moden negara itu, semakin bersih persekitarannya semakin banyak kes asma. Contoh klasik, kes asma di Jerman Timur dan Jerman Barat. Malah dalam laporan Global Burden of Asthma oleh Global Intiative for Asthma tahun lalu, peningkatan masalah asma di seluruh dunia adalah misteri terbesar dalam perubatan moden.

Selain itu, faktor genetik juga dikaitkan dengan peningkatan kes asma ini. Apapun, angka yang meningkat ini tidak menjadi soal jika setiap pesakit tahu bagaimana menangani asma. Tidak dinafikan, asma tidak boleh disembuhkan. tetapi dengan rawatan yang betul ia boleh dikawal dan anda boleh menjalani kehidupan yang normal.

KAWALAN ASMA YANG BAIK:

KAWALAN asma yang baik merangkumi pemahaman terhadap penyakit itu dan perkembangan dalam teknik perawatan selain peka dengan setiap simptom, Memang tidak dinafikan ada yang tidak menyedari mereka menghidap asma kerana tiada tanda.

Anda harus tahu kegagalan mengawal asma akan menyebabkan kerosakan sistem pernafasan dalam tempoh jangka panjang.

Ia akan mengehadkan aktiviti fizikal anda, mungkin gagal menjalankan amanah kerja dengan baik selain kerap berulang alik ke hospital.

Sesuatu yang harus anda ingat, untuk rawatan asma yang berjaya, anda harus tahu tentang asma dan rawatannya, berhubung rapat dengan doktor selain merujuk kepada Majlis Asma Kebangsaan yang beralamat di Unit 903, Menara PJ, Pusat Perdagangan Amcorp, 18 Jalan Persiaran Barat 46050 Petaling Jaya Selangor.