Seiring dengan putaran kehidupan, mata juga mencapai banyak kemajuan bukan saja dari segi sudut perubatan malah sudah mencapai evolusi fesyen sebagai memenuhi impian masyarakat moden yang inginkan kehidupan lebih sempurna.

Kanta lekap juga tidak terkecuali menjadi alternatif menggantikan penggunaan cermin mata sejak diperkenalkan pada awal 70-an.

Jika dulu, kanta lekap hanya digunakan untuk membantu mengatasi masalah rabun jauh (myopia) rabun dekat (hyperopia) atau silau (astigmatism), kini penggunaan kanta lekap turut terdedah dengan pengaruh fesyen.

Lihat saja lambakan jenama kanta lekap yang dijual di pasaran. Bukan saja berupaya mengubah penampilan anda dalam sekelip mata, malah penggunaan kanta lekap juga boleh membangkitkan `tarikan’ pesona wajah.

Pilih saja mengikut kehendak hati kerana kini kanta lekap mempunyai banyak pilihan warna dan motif yang mengikut peredaran fesyen. Selain kanta lekap berwarna yang menjadi pilihan kaki fesyen, kanta tidak berwarna menjadi pilihan untuk keadaan tertentu khususnya ketika bersukan berbanding pemakaian cermin mata.

Menariknya mengenai penggunaan kanta lekap, ia tidak akan mengganggu pandangan dari semua sudut (bagi yang memakai kaca mata, pandangan biasanya diganggu bingkai cermin mata, khususnya jika cermin mata itu terlalu kecil saiznya).

Jika anda berhasrat untuk memakai kanta lekap, adalah lebih baik elak penggunaan kanta yang berwarna kecuali disarankan oleh pakar mata. Mengikut kajian, kanta berwarna akan mengurangkan kemasukan oksigen ke dalam kornea berbanding kanta lekap tanpa warna.

Walaupun anda merasakan mata anda sudah cukup sihat dan terang, adalah dinasihatkan supaya menjalani pemeriksaan mata dari semasa ke semasa untuk memastikan kesihatan mata terus terpelihara.

Malah jika anda perasan, di mana-mana saja, terutama di gedung beli-belah terkemuka, banyak kedai menawarkan perkhidmatan pemeriksaan mata secara percuma. Jangan ragu-ragu! Kekerapan pemeriksaan bergantung kepada beberapa faktor, antaranya umur, taraf kesihatan dan risiko mendapat penyakit mata.

Bagaimanapun, anda masih perlu menjalani pemeriksaan sekurang-kurangnya sekali dalam tempoh umur 20 hingga 29 tahun, dua kali (umur 30 hingga 39 tahun), setiap dua atau empat tahun (40 hingga 65 tahun) dan setiap tahun bagi warga emas melebihi usia 65 tahun.

Nyata, selepas kira-kira 30 tahun berada di pasaran, kanta lekap terus menjadi trend dari semasa ke semasa dan menjadi ‘kegilaan’ bagi remaja yang gemarkan sesuatu yang baru dan mudah untuk digunakan. Paling penting, pastikan anda mengikut aturan penggunaan kanta lekap dengan betul!

UMUR?

Umum pasti ingin mengetahui peringkat umur berapakah sesuai untuk menggunakan kanta lekap. Mengikut kajian yang dijalankan Universiti Indiana, kanak-kanak yang berusia 11 hingga 13 tahun sudah mampu mengendalikan cara pemakaian kanta lekap dengan betul.

MAHAL?

Masih ramai beranggapan kanta lekap memerlukan kos perbelanjaan yang tinggi. Tanggapan ini nyata tidak benar kerana harga bingkai cermin mata (jenama terkenal) juga mencapai ratusan ringgit.

RUMIT?

Memang penjagaan kanta lekap sedikit merumitkan tetapi proses yang perlu dilakukan itu sebenarnya untuk menjaga kebersihan kanta lekap dan mata secara keseluruhannya. Kini, kebanyakan pengeluar kanta lekap yang dijual di pasaran mencipta kanta yang memudahkan pengguna.

TEMPOH?

Elak memakai kanta lekap melebihi waktu ditetapkan pengeluar kerana ia akan meningkatkan risiko komplikasi mata. Tempoh sesuai dari lima jam hingga lapan jam sehari.

JANGKA HAYAT?

Patuhi had masa pemakaian kanta lekap. Contohnya, jika ia adalah kanta lekap pakai buang, biasanya ia direka untuk dipakai dalam masa sebulan. Selepas tempoh itu, gunakan kanta lekap baru untuk mengelakkan masalah mata.

TIDUR?

Jangan sesekali tidur tanpa menanggalkan kanta lekap terlebih dulu kerana ia berisiko tinggi mendapat ulser kornea.

RISIKO?

Penjagaan sambil lewa kanta lekap dan penggunaan melebihi tempoh yang dihadkan memang memberi kesan buruk pada kesihatan mata. Ini kerana mata perlu oksigen yang secukupnya dan tanpa kebersihan yang cukup akan memburukkan lagi kesihatan pada mata.

RAWATAN?

Jika anda mengalami komplikasi pada mata seperti menjadi merah, bengkak, berair atau terlalu kering, segeralah menemui doktor untuk pemeriksaan lanjut.

TAHUKAH ANDA?

KAJIAN yang dijalankan di negara ini menunjukkan hanya 5.5 peratus daripada 25 peratus mereka yang memerlukan pembetulan penglihatan memilih menggunakan kanta lekap berbanding cermin mata.

Ini menunjukkan kadar yang rendah dan penggunaan kanta lekap tidak popular di negara ini berbanding di Singapura iaitu sebanyak 18 peratus dan di Amerika Syarikat iaitu seramai 50 hingga 52 peratus menggunakan kanta lekap.

Malah, 56 peratus mendakwa, hubungan intim mereka semakin baik sebaik saja memakai kanta lekap. Memakai kanta lekap juga dikatakan boleh membuatkan seseorang berasa bertuah dan hampir setengah penggunanya (61 peratus) mengatakan ia meningkatkan peluang yang lebih baik dalam hidup mereka. Kanta lekap juga memberi peluang menjalankan kegiatan dengan lebih bebas oleh hampir 95 peratus pemakainya.

*Sumber: Kajian oleh Roper Starch Worldwide di New York pada 1999 yang ditaja oleh Johnson & Johnson.


TANGGAPAN MASYARAKAT

Soalan: Penggunaan kaca mata yang salah boleh mengakibatkan masalah penglihatan semakin teruk.

Kenyataan: Keadaan akan bertambah buruk jika tidak menggunakan kaca mata atau kanta lekap kerana ia akan mengakibatkan rasa tegang pada mata dan pening.

Soalan: Pemeriksaan mata hanya perlu sekiranya mengalami masalah penglihatan.

Kenyataan: Kesihatan mata perlu diperiksa dari semasa ke semasa. Penyakit mata tertentu seperti glaukoma tidak mendatangkan rasa sakit dan pada peringkat awal tidak menjejaskan penglihatan.

Sehubungan itu, golongan dewasa dinasihatkan menjalani pemeriksaan mata yang lengkap setiap dua tahun manakala kanak-kanak dan warga tua pula setiap tahun.

Soalan: Memakan lobak merah membantu memiliki penglihatan lebih baik.

Kenyataan: Lobak merah kaya dengan vitamin A dan penting bagi kesihatan mata dan penglihatan yang baik. Bagaimanapun hanya sejumlah kecil vitamin A saja diperlukan bagi keperluan mata. Pengambilan vitamin A yang banyak belum lagi terbukti mendatangkan kesan membantu penglihatan seseorang lebih baik.

Soalan: Menonton televisyen pada kedudukan yang dekat boleh merosakkan mata.

Kenyataan: Kajian menunjukkan ramai kanak-kanak gemar duduk berhampiran dengan televisyen kerana mereka sememangnya rabun dekat. Bagi mereka, dengan cara itu gambar yang terpancar nampak lebih besar. Jika anak anda menunjukkan tanda seperti itu, ia harus menjalani pemeriksaan mata. Duduk terlalu dekat dengan televisyen tidak membuatkan mata rosak atau berisiko terkena radiasi.

Soalan: Aktiviti membaca di bawah sinaran lampu yang kelam boleh merosakkan mata
Kenyataan: Fakta ini tidak semestinya benar. Biarpun ada pakar mata yang yakin perbuatan sedemikian tidak merosakkan mata, ada yang mempercayai ia boleh menyebabkan rabun mata. Cara terbaik adalah menggunakan lampu yang terang ketika membaca.

Soalan: Adakah kaca mata daripada kedai biasa boleh merosakkan mata?

Kenyataan: Tidak, tetapi ia boleh menyebabkan ketegangan pada mata jika dipakai terlalu lama. Ramai yang bernasib baik kerana memiliki penglihatan yang baik sehingga berusia 40-an apabila perkataan yang tertera sukar dibaca. Ini adalah biasa kerana perubahan di dalam mata yang dikenali Presbyopia kerana faktor usia.


MASALAH PENGLIHATAN

ULSER KORNEA

Ulser kornea boleh menyebabkan seseorang kehilangan pandangan. Bagi kes seperti ini, satu-satunya rawatan yang ada ialah pembedahan penggantian kornea (tetapi perlu diingat, bukan mudah untuk mendapat penderma mata).

Tanda-tanda mengalami ulser kornea:


1) Seseorang itu mengalami kecederaan, contohnya serpihan kayu dan batu termasuk ke dalam mata. Selalunya mereka akan cuba mengeluarkan serpihan itu sendiri dan tidak menghiraukan kesan yang akan dihadapi.

2) Lama kelamaan mata menjadi merah.

3) Mata mulai kabur dan tidak dapat melihat cahaya.

4) Kesakitan di mata, terutama ketika terdedah kepada sinaran matahari

5) Mata membengkak.



KATARAK

Katarak ialah sejenis penyakit mata yang menyebabkan kanta mata berselaput dan rabun. Kanta mata menjadi keruh dan cahaya tidak dapat menembusinya. Keadaan ini menjejaskan penglihatan seseorang dan akan menjadi buta jika tidak dirawat.

Golongan berisiko


1) Pesakit diabetes yang tidak mengawal penyakitnya. Kelebihan gula yang ada dalam darah akan menyebabkan katarak.

2) Orang dewasa berusia 60 tahun ke atas kerana katarak adalah
suatu proses disebabkan penuaan.

3) Kanak-kanak dan bayi yang baru lahir dengan komplikasi. Katarak boleh berlaku jika ibu menghidap infeksi seperti penyakit Rubella ketika hamil.


Gejala katarak

1) Penglihatan semakin kabur.

2) Sukar membaca kerana penglihatan tidak jelas.

3) Kerap menukar cermin mata kerana penglihatan masih tidak terang.

4) Selaput putih pada anak mata.

5) Berasa silau terhadap cahaya.



Rawatan

Penyakit katarak hanya boleh dirawat dengan pembedahan. Pembedahan ini mengambil masa 30 atau 40 minit saja. Sewaktu pembedahan, kanta asal yang kabur akan dibuang dan digantikan dengan kanta tiruan untuk memulihkan penglihatan pesakit.

Selain daripada menggunakan kanta tiruan, pesakit juga boleh menggunakan cermin mata atau kanta lekap untuk memulihkan penglihatan.

Pesakit akan sembuh dalam masa tiga bulan. Dalam tempoh ini, pesakit dinasihat mendapatkan rawatan susulan yang rapi, mengambil ubat-ubatan, memakai cermin mata gelap kerana mata masih sensitif pada sinaran matahari.



Melambatkan pembentukan katarak

1) Jangan merokok. Rokok boleh menghasilkan radikal bebas yang boleh meningkatkan risiko katarak.

2) Amalkan diet seimbang dan banyakkan sayur-sayuran.

3) Lindungi diri daripada terdedah kepada cahaya matahari melampau.

4) Cahaya ultra lembayung boleh menyumbang kepada pembentukan katarak.

5) Jika anda menghidap penyakit contohnya diabetes, pastikan ia dirawat dan sentiasa dalam keadaan terkawal.