SI kecil mudah terdedah kepada penyakit hingga kadang kala membuat ibu bapa panik. Antara masalah yang kerap dihadapi mereka adalah atopik dermatitis (AD) atau dikenali juga sebagai atopik ekzema.

AD sejenis penyakit radang kulit yang berciri ruam gatal dan boleh menyebabkan rasa sakit, lara dan resah. Ia berpunca daripada abnormaliti atau ketidaksempurnaan pada sistem keimunan tubuh yang membawa pada kerosakan kulit.

Jangan ambil mudah tentang AD kerana ia dikategorikan sebagai kronik dan sering kali menjadi bertambah buruk dalam tempoh beberapa tahun atau sepanjang hayat penghidapnya.

Ciri utama AD termasuklah kulit kering, gatal dan lama kelamaan kesan garu itu menjadi tebal. Pada bayi, ia mudah berlaku di pipi, kulit kepala dan kaki sementara bagi kanak-kanak dan golongan dewasa, ia terjadi di kawasan berlipat seperti siku dan bawah lutut.

Pakar runding dermatologi, Pusat Perubatan Gleneagles, Dr Steven Kim Weng Chow, berkata luka ini akan menjadi merah, sangat sakit dan hodoh.

“Dalam kebanyakan kes, AD lebih membebankan individu yang mempunyai sejarah gangguan kesihatan atopik keluarga atau peribadi seperti lelah, demam alergi atau juga AD.

Katanya, daripada kira-kira 70 peratus pesakit AD, mereka berhadapan dengan masalah ini bermula dalam tempoh lima tahun pertama kehidupan mereka.

AD boleh dibahagikan kepada dua jenis, atopik dermatis alergi, di kenali juga sebagai alergi AD, paling biasa dan dialami lebih 70 peratus pesakit AD. Ia dikaitkan dengan abnormaliti sistem imun, iaitu peningkatan sejenis antibodi , IgE.

Kategori kedua pula atopik dermatis bukan alergi, berlaku dalam kira-kira 30 peratus kes AD. Ia jarang berlaku kerana tiada peningkatan tahap IgE tetapi mempunyai ciri-ciri klinikal luaran yang hampir sama dengan AD alergi.


Simptom
Kulit kering dan bersisik.

Bintik kecil yang terbuka dan luka bila digaru.

Kulit kemerahan dan mengelupas

Kulit nipis – jika berada ditahap kronik.

Kekerapan menggaru akan menyebabkan kulit mengelupas dan mengalami jangkitan.

Jelas Dr Steven, sifat AD yang kompleks menyukarkan punca sebenar AD diketahui. Begitupun, ada banyak perkara yang dikaitkan sebagai pencetus kepada ekzema. Antaranya termasuk; mandi tanpa sabun, berpeluh, kesejukan, jangkitan bakteria, kurap dan sebagainya. Tetapi perlu diingat, setiap orang memiliki pencetus yang tidak sama.

Tetapi semua itu boleh dikategorikan sebagai faktor persekitaran. Kerana faktor genetik juga sebenarnya berkemampuan untuk menyebabkan ekzema. Kata Dr Steven, tiada satupun abnormaliti genetik menjadi punca AD sebaliknya ada kemungkinan wujud gen yang tidak normal dikaitkan dengan AD terdapat di kalangan penduduk. Bilangan dan jenis gen yang dikaitkan dengan AD diwarisi individu, menentukan tahap penerimaan serta ciri-ciri klinikal seperti tahap keseriusan penyakit.

“Kajian terhadap gen dikaitkan dengan AD masih diteruskan. Sejumlah gen sudah pun dikenalpasti tetapi masih memerlukan kajian mendalam untuk membuktikan kerencatan sesuatu gen itu menjadi punca ataupun menyumbang pada tahap keseriusan penyakit. Kebanyakan gen yang dikenalpasti mengandungi protein dan terbabit dalam tindak balas sistem imun dan ini menunjukkan kepentingan peranan sistem imun dalam penyakit ini,” katanya.


Rawatan

Antara rawatan konvensional yang digunakan termasuklah memastikan kebersihan persekitaran, mengenalpasti dan mengelak pencetus khusus. Selain itu pengekalan lembapan kulit dengan kegunaan pelembab mungkin satu rawatan yang baik.

Terapi topikal kortikosteroid, rawatan terhadap simptom AD juga diamalkan malah ia rawatan utama AD sejak 50 tahun lalu. Tindak balas meluas rawatan anti radang ini sangat berkesan tetapi ia berpotensi menimbulkan beberapa kesan sampingan lain.

Satu lagi kaedah rawatan yang ada di pasaran ialah penggunaan krim yang dinamakan Protopic. Ia tergolong dalam rawatan terapeutik bebas steroid dikenali sebagai topikal immunomodulator (TIMs). Ia menawarkan rawatan pilihan selain topikal kortikosteroid bagi merawat AD.